alt
A fotogalériában illetve video galériában megtalálható Rabnecz Gábor sportpályafutásának fellelhető emlékei.

alt    alt
alt



        Rabnecz Gábor  (1957. szept. 24  - 2005. július 16)
 

                                   nyugodj békében








alt

alt
   Baja repülőtér, a síremlék és kopjafa helye.


alt 

Egy igazi sportember, egy valódi versenyzőtípus, aki míndenhol nyerni akart.

alt
1995 Anglia - Littl Rissington

alt

EMC 2000 Európabajnokság Levroux - Franciaország

alt

alt

alt
Az örök optimista, a következő biztosan arany lesz ...

alt
Gábor saját kezűleg készítette a "kissárgát" (ultrakönnyű merevszárnyú gép, Trabant boxer motorral), ami a botkormányos szerelem eredménye, mivel éveken keresztül repült vitorlázó repülőgéppel Dunaújvárosban.

alt

2010 tavaszán megnyílt "A magyar repülés első évszázada" című kiállítás Budapesten, a Városligetben, a
Petőfi Csarnok emeletén. Ezen a kiállításon a kisérleti gépek között bemutatják Gábor Experimental gépét,
melyet pár hónapja hozott fel a múzeum Érsekcsanádról, Fekete Szilvia segítségével.
Szép helyre került, az "örökkévalóságnak", mint ahogy Szabó Attila múzeológus fogalmazott.

alt


alt
A világbajnoki trófea jelentette számára sporteredményei közül a legtöbbet.
1996 Rabnecz Gábor Világbajnok ! - VI. World Microlight Championships Cato Ridge - Dél-Afrikai Köztársaság

alt

Végső búcsú a levegőben a bajai repülőtér felett ...

Rabnecz Mária visszaemlékezése:

Gábor 1957 szeptember 24-én született Kalocsán. Születése után Fajsz községtől 5 km-re lévő gátőrházba vitték haza (Karaszi gátőrház, melyet 1974-ben lebontottak), ahol apánk gátőr volt, és ahol már várta őt 3 testvére, a 10 éves Marika(aki én voltam), a 9 éves Lajcsi és a 8 éves Ilonka. Amikor pedig már Gábor lett 8-9-10 éves, már régen nem foglalkoztunk az öcsénkkel. (Egy 18 évest már nem érdekel a 8 éves)

Legközelebb Gábor 14 éves korában "találkoztunk" ismét, amikor én már a műszaki egyetem elvégzése után Baján az Alsóduna-völgyi Vízügyi Igazgatóságon kezdő mérnök lettem, és Gábor pedig az első osztályt kezdte a Vízügyi Szakközépiskolában, szintén Baján, ahová én is jártam 10 évvel korábban. Nehéz volt a tanulás, mert egy "istenhátamögötti" helyről kerülve a városba, sok más nehézség is adódik. Nem kapott kollégiumot, magánháznál lakott egy osztálytársával, és a két 14 éves fiú gyakran jött hozzám a munkásszállóra, ahol a vízügy szállást adott nekem, hogy a másodfokú egyenleteket gyakoroljuk. Mindössze egy évet töltöttem Gáborral akkor, mert én eljöttem Budapestre, férjhez. Aztán elég jó eredménnyel elvégezte Gábor a középiskolát. Utána hamarosan a dunaújvárosi papírgyárba került. Onnantól kezdve már Ő is meséli az életét, hogy hogyan és miért kezdett méhészkedni. És főleg repülni.

A repülései és a repülőgépgyártása fejlesztéséhez kapcsolódóan évekig küzdött, hogy bekerülhessen a nyíregyházi főiskolára. Ami sajnálatosan nem sikerült. Abban az időben sokszor találkoztunk, már túl volt a katonaságon, bizonyos munkaideje is volt már, de a fizikaelmélettel nem boldogult, ami felvételi tárgy volt. Maradt, hogy autódidakta módszerekkel, vele született tapasztalati intelligenciájával érje el mindazt , amire vágyott és amit elért. Mindig kipróbált újabb technikákat, újabb módszereket, és nemcsak a repülés terén, hanem a méhészkedésben is. Egyedi, eredeti találmányai voltak, amelyeket használt is a méhészetben. De másban is tele volt kreativitással.

Egy képet küldök, 1997-ben készítettem, amikor Érsekcsanádon még építette a házát, nem volt hol tárolnia a trófeákat, és munka közben, a méhkaptárba készülő keretek között leültettem Gábort egy pillanatra, hogy a fotót elkészíthessem. Nem volt ideje arra, hogy Őt ünnepeljük.

                                                                                           Rabnecz Mária

alt


Gáborról készült utolsó fotók - 2005. július 2 -  esküvői virágszórás

alt

alt

A mellékelt képek a szerencsétlenség előtt 2 héttel készültek Hármashatárhegyen, Gábor keresztlányának
esküvői meglepetésén. A virágokat Gábor szórta egy táskából a gépet Rigó Mihály vezette.


alt


M É D I A    A R C H Í V U M

alt
1994 Világbajnokság Posnan (Lengyelország)

alt
Dunaújvárosi Hírlap 1995.08.07

alt Dunaújvárosi Hírlap 1995.08.31

alt
Dunaújvárosi Hírlap 1995.08.31

alt

alt
Pilóta 1995.07.

alt
Pilóta 1995.10.

alt

alt
Pilóta 1996.09.

alt
  A világbajnok Rabnecz Gábor Dél-Afrikában (Cato Ridge) - 1996.08.11.
alt

alt

alt

alt

alt
Pilóta 1996.10.

alt
Pilóta 1996.10.

alt
alt

alt

alt

alt
Pilóta 1997.04.

alt

alt

alt
TOP GUN 1999/9 - "Aranycsapat" cikk fotói

alt
Dunaújvárosi Hírlap 2007.07.28.

Rabnecz Gábor emlékverseny -  2007. 07.27-07.29 Dunaújváros
összesített eredmények

 

Név

No

F1B

F3A

F3B

F4A

F4B

F5

F

 

 

rajt

econ

Vmin

nav.

Vmax

nav.

célle.

sum

 

Elérhető max. pontszám

 

500

500

1000

500

1000

250

3750

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Thúróczy E - Guti G.

9

500

500

1000

301

1000

250

3551

2

Bajusz Huba - Bója Bea

3

337

430

930

464

852

200

3213

3

Kovács Aurél

7

429

480

943

395

590

250

3087

4

Horváth István

8

391

448

994

423

525

160

2941

5

Fehérvári T - Bamberger A

6

365

376

902

500

590

200

2933

6

Tóth József

1

312

500

892

379

197

250

2530

7

Martinecz Endre

9

310

382

813

496

131

0

2132

8

Fehér László Kristóf

2

74

189

49

500

33

160

1005

9

Smidróczki Zoltán

4

400

0

0

0

0

0

400

10

Nagy Imre - Gabányi G.

10

140

0

0

0

0

0

140

 A Rabnecz család által felajánlott gyönyörű különdíj

alt
A Rabnecz család különdíját Horváth István (Dunaferr) kapta, az emléklapot pedig minden résztvevő
alt



  Rabnecz Mária
  Horváth István
  Rabnecz Ilona









alt


                                  RABNECZ GÁBOR sporteredményei

1994 - 2004   egyszemélyes motoros sárkányrepülés

1994

Rabnecz Gábor

1. hely

Nemzeti Bajnokság - Szeged

08.03-08.07

WSC

 

Rabnecz Gábor

7. hely

V. UL Világbajnokság
Posnan (Lengyelország)

08.19-08.27

WSC

1995

Rabnecz Gábor

2. hely

VII.Zala kupa  - Andráshida
(Zalaegerszeg)

04.28-04.30

WSC

 

Rabnecz Gábor

1. hely
gyémánt kolibri

MOL kupa - Pusztacsalád

07.01-07.04

WSC

 

Rabnecz Gábor

1. hely

Nemzeti Bajnokság - Dunaújváros

08.03-08.04

WSC

 

Rabnecz Gábor

aranyérem

UL Európa Bajnokság - Anglia

08.16-08.26

WSC

 

Rabnecz Gábor

1. hely

I. Motoros Rallyrepülő Alföld Bajnokság - Szeged

10.07-10.07

WSC

 

Rabnecz Gábor

 

Év sportolója

1995

WSC

 

Rabnecz Gábor

 

Hungária Vándordíj (Zolcsák díj)

1995

 

1996

Rabnecz Gábor

aranyérem

VI. UL Világbajnokság - Cato Ridge (Dél-Afrikai Köztársaság)

07.27-08.10

WSC

 

Rabnecz Gábor

1. hely

BAZUL kupa - Miskolc

10.09-10.03

WSC

 

Rabnecz Gábor

 

Hungária Vándordíj (Zolcsák díj)

1996

WSC

1997

Rabnecz Gábor

4. hely

Nemzeti Bajnokság - Dunaújváros

06.05-06.08

WSC

 

Rabnecz Gábor

8. hely

I. Légi Világjátékok -Aydin (Törökorsz)

09.10-09.20

WSC

 

Rabnecz Gábor

1. hely

BAZUL kupa - Miskolc

10.24-10.25

WSC

1998

Rabnecz Gábor

2. hely

Nemzeti Bajnokság - Matkópuszta

06.26-06.28

WSC

 

Rabnecz Gábor

3. hely

UL VILÁGKUPA - Matkópuszta

09.13-09.20

WSC

1999

Rabnecz Gábor

5. hely

VII. World Microlight Championships Kecskemét Matkópuszta - Hungary

07.22-07.31

WSC

2000

Rabnecz Gábor

ezüstérem

UL Európa Bajnokság
Levroux - Franciaország

08.18-08.26

WSC

 

Rabnecz Gábor

1. hely

Agrofor Kupa - Balatonfőkajár

09.15-09.17

WSC

 

Rabnecz Gábor

 

Év sportolója

2000

WSC

 

Rabnecz Gábor

 

Hungária Vándordíj (Zolcsák díj)

2000

WSC

2001

Rabnecz Gábor

2. hely

III. Agrofor Kupa Balatonfőkajár

09.14-09.16

WSC

2002

Rabnecz Gábor

2. hely

XVIII. Nemzeti Bajnokság Nagykanizsa

06.13-16

WSC

 

Rabnecz Gábor

aranyérem

UL Európa Bajnokság
Nagykanizsa - Hungary

07.15-07.21

WSC

2003

Rabnecz Gábor

1. hely

XIX. UL Nemzeti Bajnokság Szeged

0724-07.27.

WSC

 

Rabnecz Gábor

ezüstérem

IX. UL Világbajnokság
Long Marston - Anglia

08.13-08.30

WSC

 

Rabnecz Gábor

 

Év sportolója

2003

 

 

 

 

Hungária Vándordíj (Zolcsák díj)

2003

 

2004

Versenyévadot méhészet miatt kihagyta

 

 

 

 

                                    RABNECZ GÁBOR   FAI érmei

1995 Európa Bajnokság - Littl Rissington RAF (Anglia) - aranyérem
alt  alt

1996 Világbajnokság - Cato Ridge (Dél-Afrikai Köztársaság) - aranyérem
alt  alt
2000 Európa Bajnokság - Levroux (Franciaország) - ezüstérem
alt  alt
2002 Európa Bajnokság - Nagykanizsa (Magyarország) - aranyérem
alt  alt2003 Világbajnokság - Long Marston (Anglia) - ezüstérem
alt

Hungária Vándordíj - Zolcsák Repülő Alapítvány egyéni díjai
alt 

alt

Rabinyó

Mezei Kati cikke, Rabnecz Gábor képeivel


Rabnecz Gábor "Rabinyó" néven vált ismertté a magyarországi és a nemzetközi motoros sárkányrepülésben. Vitorlázó repülőgépről nyergelt át a motoros sárkányra, önkéntes és kényszerpihenőktől sem mentes pályafutása során többször jutott mélypontra - ám ezt követően újabb és újabb győzelmekkel rukkolt elő. Kétszeres Európa-bajnok, egy alkalommal nyert világbajnokságot, mellesleg a gyémánt kolibri jelvény tulajdonosa. A nem mindennapi teljesítmény hátteréről, a buktatókról és a sikerekről, valamint az eredményes versenyzést lépten-nyomon megnehezítő körülményekről beszéljen ő maga.

alt
Szakközépiskolai osztálytársam, Szép Laci oltott be a bacilussal: olyan elhivatottsággal, szinte pátosszal beszélt a repülésről, hogy nekem is ki kellett próbálnom - először vitorlázó repülőgéppel. Napra pontosan emlékszem az első vitorlastartomra: 1976. április 5-én, a dunaújvárosi repülőtérről emelkedtem először a levegőbe oktatómmal, az azóta sajnos elhunyt Kiss Zoltánnal. Az ezüstkoszorúig bezárólag valamennyi teljesítményvizsgát egy felszállásból repültem meg. 1978-ban már versenyre is jelöltek - megláthatták bennem a lehetőséget - ám, ahogy mondani szokták, fiatalság - bolondság. Egyéb "múlhatatlanul fontos" teendőim miatt jó időre félretettem a repülést. Kilenc év kihagyás után kezdtem újra a repülést, ekkor már motoros sárkánnyal. Szám szerint húsz, kétkormányos géppel "elkövetett" start után - ami egészen pontosan egy óra húsz percnyi repült időt eredményezett - Laci elengedett együlésessel. "Ez sem más, mint a kétkormányos, csak kevésbé emelkedik", mondta útravalóul.

alt
A verseny kezdete, a kezdetek versenyei
Életem első nemzetközi versenye az 1991-es érsekcsanádi Európa-bajnokság volt. Az együléses hajlékonyszárnyú kategóriában a hetedik helyen végeztem - ami első körben nem rossz teljesítmény -, de számomra többet jelentett, hogy megtapasztalhattam: pilótatudás tekintetében semmivel sem érünk kevesebbet, mint külföldi vetélytársaink. A különbség a technikában nyilvánult meg: az ő csodagépeikkel - Cosmosokkal, Chronosokkal - az én Apolló C4-es szárnyam és Trabant motorom nem vehette fel a versenyt. Ezen "felbuzdulva" az 1994-es lengyelországi Európa-bajnokságon. lényegesen korszerűbb technikával - Rotax 447-es motorral és Air Creation SX szárnnyal indultam. Utóbbit közvetlenül a verseny előtt szereztem be, s az időszűke miatt nem tudtuk elmélyíteni az ismeretségünket. Ennek "köszönhetően" az utolsó napi célra szállást - ami lényegében idegjáték, s mint ilyen, már önmagában hatalmas stresszt jelent - alaposan elhibáztam, s ezzel a dobogóról a hetedik helyre csúsztam le.

Szelek szárnyán, motor nélkül
Az Air Creation mindettől függetlenül jó választásnak bizonyult, olyannyira, hogy a mai napig ezzel a típussal repülök. Közben motorok jöttek-mentek: 1995-ben, az angliai Európa-bajnokságon már Rotax 508-assal álltam a rajthoz. Itt értem el életem máig legemlékezetesebb eredményét: időtartam-repülésben 4,5 kilogramm üzemanyaggal 7 óra 17 percet töltöttem a levegőben; csapatés klubtársam, Thuróczi Endre pedig ezt is túlszárnyalta a maga 7 óra 52 perces teljesítményével. Mivel a rendezők nem határozták meg a leszállás időpontját, mindketten sötétedés után értünk földet, némi feltűnést keltve a nemzetközi viszonylatban is elismert toppilóták körében.Ez az Európa-bajnokság kettős győzelmet hozott: én a dobogó csúcsán végeztem, Thuróczi Endre az ezüstérmet hozta el.
Azóta szinte mindig mi nyerjük az időtartam-feladatokat, miközben egymással is egyfajta kétszemélyes "háziversenyt" vívunk. Ma már nemigen száll fel a mezőny előttünk, ha viszont elindulunk, szinte egy emberként ők is ugyanezt teszik.

Round Hungary
Két alkalommal - 1994-ben és '95-ben - rendezték meg Magyarországon a Round Hungary elnevezésű versenyt. A résztvevők napkeltétől napnyugtáig, a határok mentén repülték körbe az országot, már akinek sikerült. A Round Hungary második, 1995-ös "kiadásában" 98 kilométer/órás átlagsebességgel tettem meg az 1050 kilométeres távot, s ezzel a gyémánt kolibri jelvény egyik tulajdonosává váltam.

Győzelem a zuluk földjén
Hegyes-sziklás, homogén terep, navigációs támpont alig, leszállóhely gyakorlatilag semmi - ennyit az 1996-os dél-afrikai világbajnokság helyszínéről. Mindez az ottani téli időjárással fűszerezve: egy-egy napon belül napsütéses, ködös és esős időszakok váltogatták egymást. A rendezők kitettek magukért: világbajnoksághoz méltó, a mezőny differenciálását lehetővé tévő, "emberes" feladatokat írtak ki. A végleges eredménylista kihirdetése előtt Thuróczi Endre még az első helyen állt, én pedig második voltam az együléses hajlékony szárnyúak kategóriájában. Az óvások formájában manifesztálódó - egyébként nem a személyünk ellen irányuló - diplomáciai harc folyományaképp végül én lettem a világbajnok, csapattársam azonban lecsúszott a dobogó harmadik fokára.

Egyszer fent, egyszer lent
A tapasztalt pilóták hajlamosak rutinból repülni, ami nemegyszer fatális hibákhoz vezet. Az 1997-es törökországi Légi Világjátékokon (World Air Games - WAG) mindvégig dobogóvárományos voltam. Az utolsó napi navigációs feladatnál - pillanatnyi rövidzárlat miatt - a megadott ponyvajelnél rossz irányba fordultam ki. S bár általában már a levegőben észreveszem, ha valamit elhibázok, most abban a hitben repültem tovább, hogy a kurzuson vagyok. Szidtam a versenyigazgatót, mint a bokrot, míg leszállás után fel nem világosítottak a társaim: a feladattal semmi baj, én vagyok az, aki "háttal ül a moziban". Ezzel a malőrrel jó pár fotót és jelet elbuktam - a dobogóval egyetemben. A következő évi matkópusztai világkupán úgy éreztem magam, ahogy egykor a római harcosok érezhették gyakorlás közben: a felkészülés kétszer olyan nehéz volt, mint az éles helyzet. A környék nemigen bővelkedett navigációs támpontokban, lényegében az egyazon design szerint épült villák és úszómedencék alkották a tájképet. A szél gyakran beerősödött: egyik kezemben a vonalzó, másikban a ceruza, a kormány meg elengedve. Ilyenkor hosszú másodperceken keresztül nem tudtam figyelemmel követni, mit csinál a gép. A feladatokat többnyire időre kellett teljesíteni, ezért alacsonyon repültem, mivel a viszonylag gyengébb talaj menti szélben jobban tudtam haladni. Holott - mint ismeretes - a motornak bármikor jogában áll leállni, s ilyenkor messze nem mindegy, mi van alattam. Ráadásul a mélységi navigáció értelemszerűen nehezebb is. 2000-ben évre végre ezüstérmes lettem a franciaországi Európa-bajnokságon. Az előzetes eredménylista szerint én vittem volna el a pálmát, de az óvásháború megint közbeszólt. Aztán hosszabb kényszerpihenő következett, mivel a spanyolországi WAG-ra nem tudtam kiutazni a munkám miatt.

Hit, remény - és mázli
Aki nem hisz abban, hogy győz, soha nem is fog győzni. Ha viszont felérsz a csúcsra, a bizonyítási vágy alábbhagy. Mostanában csak a feladatkiosztás után kap el a harci láz; a levegőben minden körülmények között a 100 százalékos teljesítményre törekszem.
A szoros nemzetközi mezőnyben nem ritka, hogy a pillanatnyi szerencse dönti el a pilóták közötti végleges sorrendet. A szerencsét azonban csak az tudja felismerni és kihasználni, aki kellő repülőtudással rendelkezik, míg egy tapasztalatlan pilóta valószínűleg elmegy mellette.
Nem volt ez másképp a tavalyi nagykanizsai Európa-bajnokságon sem. Egy navigációs feladatnál - megint csak valamiféle "áramszünet" miatt - nem az adott delta jelnél, hanem valamivel az előtt fordultam ki, s ezzel "mindössze" egy időmérő kaput, egy ponyvajelet és egy fotót iktattam ki az útvonalból. A szerencse mellém szegődött, egy hirtelen összeálló zivatar formájában, amibe a mezőny utolsó negyede sikeresen bele is szaladt. A feladatot ugyanis - a zivatar miatt - éppen a deltától törölték, az azt megelőző szakaszon viszont 96 százalékos eredményt értem el, ami elegendőnek bizonyult a napi győzelemhez.
Az Európa-bajnoki címet az utolsó napi időtartam-feladat hozta meg. A meteor kiváló időjárást jósolt, ennek azonban - legalábbis a földről szemlélve - sokáig semmi jele nem volt. Legfőbb riválisom azonban éppen ekkor szállt fel, s ezzel engem is - úgymond - belekényszerített a startba, hiszen érthető módon nem akartam lépéshátrányba kerülni. Az első félórában nem is akart összejönni a nemzetközi versenyeken megszokott "magyar virtus". Aztán kialakult a várva várt bomba idő: egy-egy termikben, 50-70 méteres szintkülönbséggel, egyszerre 15-20 sárkány is körözött, felhőalapon vagy annak tájékán.
Összesen 3 óra 53 percet töltöttem a levegőben, s a felszállás előtt bemért 6 literből 3,4 liter "madárlátta" üzemanyagot hoztam vissza. 18 órakor, rendezői utasításra szálltam le a nagykanizsai repülőtéren - ismét napi győztesként, s mint utóbb kiderült, egyben Európa-bajnokként is.

Segíts magadon...
Magyarországon a technikai sportok között talán az autóversenyzésnek van megfelelő publicitása, s ezáltal támogatottsága. A média nem mutat különösebb érdeklődést a légi sportok iránt, ami persze a lehetséges szponzoroknak is kedvét szegi. Holott jó példáért nem kellene messzire menni: Lengyelországban például nemzeti sportnak tekintik a repülést. Ráadásul a hazai repülőtársadalom is hajlamos lesajnálni az "égbolt csöveseit", annak ellenére, hogy minden más szakágnál több eredményt tudunk felmutatni. Támogatás híján a versenyre való felkészülés nagyjából abban merül ki, hogy felpakolom a technikát és beülök az autóba. A munkám sem kedvez a versenysportnak - civilben méhész vagyok, s mint ismeretes, mindkettő nyári "műfaj".
Mindezt nem panaszképpen mondom, hiszen a sportnak és főleg klubomnak, a Dunaferrnek köszönhetően mostanra a fél világot bejártam, s számos élménnyel és főleg baráttal lettem gazdagabb. Lehetőség szerint szívesen kipróbálnám magam merev szárnyú motoros repülőgéppel a rallye- és a precíziós repülésben is. És persze jó lenne néha versenyen kívül, "csak
alt
úgy" túrázni a világban, a magam örömére. Thuróczy Endre szerint ez már az öregség jele, amit én nem hiszek, bár valamelyest tényleg romlott a látásom.

Az Experimental
Az eredményeim mellett Experimental saját tervezésű amatőr repülőgépemre vagyok a legbüszkébb, melyet még a bolsevizmusban, 1980 és ’85 között építettem Eltartott egy darabig, mire az akkoriban fellelhető faanyagokat a legkülönbözőbb helyekről összeszedtem, a műszereket pedig barátaim "mentették ki" különböző állami repülőcégektől. Az erőforrás magam építettem össze két Trabant motorból; ily módon 52 lóerős teljesítményt sikerült elérni. A gépet egy volt Messerschmitt-pilóta sikeresen berepülte. Az utóbbi években - részben a versenyzés miatt - kissé elhanyagoltam az Experimentalt. Remélem, hogy a jövőben több időnk jut majd egymásra...


alt

alt

Gábor APOLLO FOX típusú ultrakönnyű repülőgépe, mellyel 2005. július 16.-án
a szlovákiai Likava vára felett
utoljára repült az ég felé...












alt











alt
 

 










    Likavai vár (Szlovákia),
    a tragédia helyszíne





A balesetről megjelent hírek






GÁBOR síremléke  Baján  a Bokodi úti köztemetőben

- a díszsírhely közel a bejárat mellett található -
(a sírkő letört repülőgépszárnyra emlékeztet)

alt

alt




           sírfelirat:

     "Míg velünk voltál
     az égen éltél igazán,
     Most az égben vagy,
     s bennünk élsz igazán"

                 













Emléked örökké él ...  
   alt